Bo fotografia jest fajna

Coś na temat sprzętu

nikon50_200x204

Co warto kupić, a czego się wystrzegać? Co jest warte swojej ceny, a co nie? Jakim sprzętem fotografują najlepsi czy ma to  znaczenie dla jakości fotografii pod względem technicznym no i oczywiście estetycznym?

To pytania, które zadają sobie wszyscy którzy zaczęli swoją przygodę z fotografią.

 

APARAT

Napisano na ten temat wiele artykułów i rozpraw. Ja chciałbym przedstawić swój punkt widzenia, opierając sie na sprzęcie który posiadam i co ważniejsze użytkuję. Zacząć należy od chyba najważniejszego wyposażenia wykorzystywanego w każdego rodzaju fotografii, czyli aparatu fotograficznego. Osobiście używam NIKONA D70.

d70Jest to już dość stary sprzęt, który  w momencie wejścia na rynek w 2004 roku  był pierwszym lustrzanym, cyfrowym aparatem firmy Nikon przeznaczonym i dostępnym dla przeciętnego użytkownika. Od tego czasu postęp w tej dziedzinie jest ogromny i czasem trudno za nim nadążyć. Wówczas korzystali z niego nawet profesjonalni fotografowie, którzy podjęli decyzję zamiany aparatu tradycyjnego na cyfrowy. Nistety dzisiaj aparat ten nie jest już szczytem techniki, choć nadal jest narzędziem ktróre dla wszystkich początkujących i dla bardzo wielu średniozaawansowanych i zaawansowanych w zupełności wystarcza. Do jego nawiększych wad zaliczyć należy ogromne szumy przy czułościach zaczynających się od 400 ISO. To praktyczne uniemożliwia wykonywanie w niektórych sytuacjach fotografii wykorzystując przy niej tylko oświetlenie zastane. No ale pamiętajmy, że był to początek lustrzankowej i zarazem cyfrowej ery Nikona przeznaczonej dla amatorów. Poza tym aparat sprawuje się świetnie i nawet czasami dziwne odzwierciedlanie kolorów nie jest problemem nie do pokonania. Właściwy balans bieli jest przecież jednym z podstawowych problemów, z którym nie mogą  uporać się inżynierowie nawet w najbardziej zaawansowanych konsrukcjach. No ale przeciez mamy Photoshop-a!

Fotografia, Aparaty fotograficzne, Cyfrowe, Lustrzanki, Nikon

OBIEKTYW

I to właśnie tutaj zaczynaja się wydatki. Ceny średniej klasy obiektywów zaczynaja sie od 1500 PLN. To tyle ile niektórzy nigdy nie zdecydowaliby się wydać na cały aparat fotograficzny. No ale jak się chce mieć drogie hobby to niestety trzeba płacić – płakać ale płacić. Osoba, która myśli że kupując lustrzankę skończy tylko na jednym obiektywie nie myśli o fotografii poważnie. Ja używam następujących „szkieł”, dzięki którym wykonałem fotografie zamieszczone w tym serwisie jak również TUTAJ     

 

nikon50_200x204Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G Standardowy obiektyw portretowy, który można wykorzystywać w bardzo wielu tematach fotograficznych. Znakomicie oddający kolory i świetnie „rysujący”. Niektórzy fotografowie wykorzystują tylko obiektywy stałoogniskowe twierdząc, że tego typu „szkło” zmusza do myślenia i kreatywności. Niewystarczy bowiem pokręcić tylko pierścieniem zmiany ogniskowej aby uzyskać właściwy kadr. Uważam go za jeden z moich najlepszych obiektywów i od pewnego czasu w większości sytuacji nie wymagających długich ogniskowych używam właśnie jego.POLECAM !   

 

 

 

sigma105_2 Sigma 105 mm f/2.8 EX DG Macro. Stałoogniskowy obiektyw MACRO z bardzo cichym, ultradźwiękowym  silnikiem HSM „Hyper Sonic Motor”. REWELACJA od Sigmy, która bije na głowę swoją konkurencję. Znakomita pod względem oddawania kolorów, ostrości zdjęcia i wykonania. Seria EX Sigmy charakteryzuje się właśnie solidnością wykonania. Zauważyć można sporą różnicę między produktami EX, a „zwykłymi”. Jakość fotografii uzyskanych dzięki temu obiektywowi można ocenić tutaj.     

 

 

 

sigma-18-50_229x278Sigma 18-50 f/2.8 EX DC Macro HSM Standardowy zoom, który przydaje się w bardzo wielu sytuacjach. Obiektyw Sigmy oczywiście w wersji EX. Każdy fotograf posiada w swojej kolekcji obiektyw o podobnym zakresie ogniskowych. Szeroki kąt przydatny do fotografii krajobrazu, architektury itp., oraz niewielki zoom który umożliwia zbliżenia, wtedy kiedy nie możemy zbyt blisko podejść do fotografowanego obiektu. Dobrze pracujący i co bardzo ważne jasny obiektyw, którego przysłona ma możliwość ustawienia jej na poziomie 2,8 w całym zakresie ogniskowych. Nie daje on może rewelacyjnej ostrości i super odwzorowania kolorów ale mogę go śmialo polecić wszystkim jako obiektyw przydatny w fotografii która nie wymaga bardzo dokładnego, wręcz „reklamowego” odwzorowania szczegółów. Seria DC przeznaczona jest niestety tylko dla aparatów cyfrowych z niepełnowymiarową matrycą. SZKODA!    

 

sigma100-300Sigma 100-300 f/4.0 EX DG (HSM) Tutaj mamy do czynienia z cięższym kalibrem. W tym przypadku Sigma po raz kolejny pokazała, że wie jak robić bardzo dobre obiektywy. „Szkło” znakomicie nadające się do fotografii sportowej i przyrodniczej. Oczywiście seria EX. Swietne oddanie kolorów, kontrastu i ostrości sprawia, że obiektyw ten może śmiało konkurować ze swoimi odpowiednikami takich firm jak Nikon czy Canon. Gdybyśmy jednak wzięli pod uwagę cenę, konkurencja zostaje daleeeeeko w tyle! Dla osób zainteresowanych proponuję wraz z obiektywem zakupić dobrej jakości statyw. Waga samego obiektywu to 1 480 g. W związku z tym nie polecam go na piesze wycieczki.    

 

 

 

 Fotografia, Obiektywy  

WYPOSAŻENIE

quantuum1

Quantuum R+ 600

Lampa studyjna znakomicie sprawdzająca się w fotografii reklamowej. Jej moc w zupełności wystarcza do większości zastosowań. Dobrze wykonana i dobrze działająca. Posiada możliwość regulacji siły błysku i wyzwalana go za pomocą kabla, fotoceli i bezprzewodowo (przy zastosowaniu dodatkowego wyposażenia.

softbox-octa2

Quantuum Softbox Octagonalny 80 cm

   Softbox rozpraszający i zmiękczający światło lampy studyjnej. Dość dobrze wykonany z    wewnętrzną płaszczyzną odbijającą i wewnętrzną dodatkową płaszczyzną  rozpraszającą. Dzięki niemu uzyskać można delikatne oświetlenie uzyskując przy tym rozmyte cienie i łagodne przejścia tonalne.

statyw

Statyw Velbon CX-540

Urządzenie niezbędne do fotografii w trudnych warunkach oświetleniowych. Bardzo wygodny system mocowania aparatu do statywu dzięki przykręcanej podstawie, którą można w łatwy sposób wpiąć i wypiąć za pomocą małej dźwigni. Trzy nogi regulowane za pomocą zaciskowych dźwigni. Posiada ruchomą głowicę, którą można ustawiać we wszystkich pozycjach (pion, poziom). Nieduży, lekki i bardzo poręczny zestaw.  Niestety nie nadaje się do dużych obciążeń.

 monopod

 Monopod Velbon Ultra Stick 50 LX

Przyrząd niezbędny podczas dłuższego korzystania z cięższego sprzętu takiego jak teleobiektyw. Rozkładany za pomocą przekręcanej gumowej głowicy i wysuwających sie teleskopów. Poręczny, niedłuży sprzęt, który można zabierać na fotograficzne wycieczki aby oszczędzić sobie niepotrzebnego dźwigania aparatu wraz z długim teleobiektywem.

benro_glowica

    Głowica Benro BH-0

    Głowica kulowa, która umożliwia ustawienie aparatu w dowolnej pozycji. Podstawa przykręcana do aparatu montowana jest do głowicy za pomocą szybkozłączki z podwójną blokadą co uniemożliwia przypadkowe wypięcie sie sprzętu i zniszczenie. Cała głowica montowana jest do statywu lub monopodu i jest praktycznie niezastapiona podczas fotografii przyrodniczej, sportowej jak i reklamowej. Bardzo solidnie wykonana i wygodna w użytkowaniu.

C.D.N.

Fotografia, Akcesoria fotograficzne

Komentarz mile widziany

Imię: (Wymagane)

E-mail: (Wymagane)

Strona WWW:

Komentarz:


 

Ostatni Post

O Mnie

Nazywam się Zbigniew Kościelniak. Od siedmiu lat zajmuję się amatorsko fotografią różnego typu. Mam 34 lata i fotografia jest dla mnie formą oderwania się od problemów życia codziennego. Myślę, że jakość moich zdjęć pozwala na to aby pochwalić się nimi i dlatego postanowiłem umieścić je w tym serwisie.Część moich prac można zobaczyć w zakładce "Galeria".